Marcin Data van Credit Agricole wijst er in een gesprek met Interia op dat we het beste op ons geld kunnen letten als we naar het buitenland reizen, voordat we vertrekken. De deskundige adviseert u eerst uit te zoeken welke betaalmethode in een bepaald land het populairst is. Niet alle landen hebben betaalterminals, dus soms moeten we contant geld gebruiken.
De tweede belangrijke kwestie is het lezen van de “Tabel met vergoedingen en commissies” van onze bank, zodat we weten hoeveel en voor welke handelingen we met een betaalkaart een commissie zullen betalen.
Marcin Data zegt en vult aan: “Klanten maken geen gebruik van de informatie die de bank hen verstrekt. Daarom zijn we later verrast dat het in het buitenland anders werkt. We hoeven niet per se te lezen Tabel met vergoedingen en commissieskunnen we ook contact opnemen met onze bankvertegenwoordiger of hotline en vragen naar de kosten die gepaard gaan met het gebruik van de kaart in het buitenland of het uitvoeren van overboekingen.
Een ander punt waar Marcin Data aandacht aan besteedt, is het vóór de reis contact opnemen met de bank en ons laten weten dat we een reis plannen en naar welk land. Hierdoor krijgen wij meer betalingszekerheid bij een verblijf in het buitenland. Als de bank verdachte transacties op onze rekening opmerkt, kan zij voor onze veiligheid de kaart blokkeren en proberen contact met ons op te nemen om te bevestigen dat we het geld willen gebruiken. Het is beter om ervoor te zorgen dat hij van tevoren op de hoogte is van ons vertrek – we vermijden onaangename situaties in de winkel of het restaurant.
Het is ook de moeite waard om het telefoonnummer van uw bank op te schrijven voordat u vertrekt, omdat dit in noodsituaties zeer nuttig kan zijn.
De deskundige is van mening dat kaartbetalingen de handigste en veiligste vorm zijn. Wanneer er een ongewenste transactie plaatsvindt, verliezen we onze kaart of wordt deze gestolen. Als we snel genoeg reageren en de verloren kaart blokkeren, kan het geld worden geblokkeerd en dus veilig zijn. Houd er echter rekening mee dat banken een commissie in rekening kunnen brengen voor kaartbetalingen in het buitenland. Daarom moet u zich vertrouwd maken met de kosten en commissies van onze bank, zodat uw rekeningsaldo u later niet choqueert.
Controleer ook: Neem een tennisbal mee in het vliegtuig. Het zal de weg comfortabeler maken
Een van de meest voorkomende fouten die klanten maken, genoemd door Marcin Data, is dat ze geen aandacht besteden aan de valuta waarin we betalen.
De expert zegt en voegt eraan toe: “We gebruiken niet altijd alles wat de bank ons biedt, inclusief de informatie die zij biedt. En we luisteren naar verkopers of apparaten (omdat ze ook misleidend kunnen zijn, door betaling in PLN aan te bieden tegen een niet noodzakelijk gunstige wisselkoers (koers) en beslissingen nemen. In het geval van impulsieve aankoopbeslissingen besteden we bijvoorbeeld geen aandacht aan de wisselkoers of andere extra kosten – uiteindelijk blijkt dat de kosten van de transactie in PLN of de eigen valuta van een bepaald land hoger is dan wanneer we besloten om in EUR te betalen.
Een apart probleem is het opnemen van geld uit een geldautomaat. De beste optie, net als bij betalingen, is het hebben van een kaart met meerdere valuta. Met zo’n kaart kunnen we geld gebruiken zowel op een gewone PLN-rekening als op een rekening in vreemde valuta, waarop we vreemde valuta storten, bijvoorbeeld gekocht tegen een aantrekkelijke prijs bij een wisselkantoor (stationair of online), en we kunnen dit opnemen valuta bij een geldautomaat – op deze manier vermijden we het omrekenen van PLN, bijvoorbeeld in euro, dollar of ander lokaal geld.
Marcin Data waarschuwt ook voor extra commissies die niet door banken in rekening worden gebracht en behandelt bedrijven die geldautomaten exploiteren. Dergelijke kosten kunnen op onze rekening in rekening worden gebracht. In de Europese Unie is dit soort praktijken verboden, maar in Azië zijn geldautomaten te vinden, bijvoorbeeld in Montenegro. Wees daarom voorzichtig als u machines gebruikt die geld opnemen in het buitenland en lees alle berichten.
Soms kunnen geldautomaten, zoals in het geval van kaartbetalingen, ons opnames in PLN aanbieden. Dit is een van de duurste oplossingen die we kunnen kiezen. Bovendien, als we de valuta van een bepaald land van een rekening in een ander land opnemen, kunnen er ook kosten voor het omrekenen van valuta in rekening worden gebracht, waardoor de wisselkoers bovendien toeneemt.
Controleer ook: Wisselkoersen
Een interessant product dat door sommige banken aan klanten wordt aangeboden, is een soort abonnement, dat wil zeggen een vast bedrag dat we besluiten te betalen voor geldopnames in een bepaald land of over de hele wereld. Dan hoeven we ons geen zorgen te maken over de hoogte van de commissie bij de meeste geldautomaten, omdat ze allemaal een vast bedrag zijn.
Bij het opnemen van geld in het buitenland moeten we op de markeringen letten. Wij kunnen alleen contant geld opnemen bij geldautomaten die het logo dragen van de organisatie waarmee de bank onze kaart heeft uitgegeven (de meest populaire zijn Visa en Mastercard). Het kan daarom voorkomen dat wij helemaal geen contant geld kunnen opnemen, of dat de kaart direct wordt geaccepteerd en opgenomen. Dit betekent dat, zoals Marcin Data het grafisch formuleert:
“De kaart kan via deze geldautomaat niet met onze bank communiceren.”
Als er bij betaling een verkeerd bedrag van onze rekening is afgeschreven; de goederen waarvoor we betaalden waren niet in overeenstemming met het contract, of als de geldautomaat geen contant geld uitdeelde, kunnen we het geld terugkrijgen door contact op te nemen met de bank en een opdracht in te dienen met de naam “chargeback”.
Marcin Data waarschuwt voor routine, die een aanzienlijke bedreiging kan vormen voor de veiligheid van financiële middelen bij reizen naar het buitenland. De deskundige wijst erop dat we bij het gebruik van geldautomaten bepaalde handelingen automatisch uitvoeren. Als we geld storten, grijpen we intuïtief naar de kaart, vervolgens naar het geld en lopen weg bij de geldautomaat. Ondertussen werken niet alle apparaten volgens hetzelfde patroon.
Sommige geldautomaten geven eerst contant geld uit, en dan moeten we wachten tot de kaart wordt uitgegeven. Als we echter gewend zijn aan de volgorde: eerst kaart, dan contant, kan het gebeuren dat we de geldautomaat verlaten en de kaart vergeten. Daarom roept de deskundige op tot voorzichtigheid en waakzaamheid in het buitenland.
Wat moeten we doen als we onze kaart uit een geldautomaat zijn vergeten en deze bij teruggave niet meer in de automaat zit? Wat moeten we doen als we onze kaart verliezen of als iemand hem steelt?
Allereerst moet u de kaart blokkeren, zodat de dief of de vinder ervan geen toegang heeft tot het geld op uw rekening. Tijdens een verblijf in het buitenland kunnen we dit op drie manieren doen:
- door de bank te bellen waar we een rekening hebben (het is de moeite waard om het nummer van de instelling op te schrijven voordat u vertrekt voor dergelijke onvoorziene situaties),
- door te bellen naar +48 828 828 828 – dit is een landelijke hotline gecreëerd door de Polish Bank Association voor dit soort noodsituaties,
- door naar een filiaal van een lokale bank te gaan die hetzelfde type betaalkaarten ondersteunt als degene die van ons is gestolen. De deskundige benadrukt dat betaalorganisaties (Visa, Mastercard, etc.) een mondiaal bereik hebben. Daarom zou elke bank die hun kaarten verwerkt een dergelijke melding moeten accepteren om de klanten van de organisatie te beschermen.
Een boete reserveren is één ding, maar als we geen contant geld bij ons hebben, kunnen we in het buitenland zonder geld komen te zitten: wat te doen in zo’n situatie?
Marcin Data adviseert om naar een filiaal van een lokale bank te gaan die betaalkaarten verwerkt van de organisatie die de onze heeft uitgegeven, waar we een vervangende kaart kunnen aanvragen, maar de procedures zijn voor verschillende banken verschillend. Ook kunnen wij gebruik maken van noodopname van contant geld; vaak gaat dit gepaard met hoge kosten, maar in zo’n extreme situatie is het altijd een oplossing. Het is ook de moeite waard eraan te denken dat dergelijke situaties verzekerd kunnen zijn.
Een grondige voorbereiding op de reis, het vertrouwd raken met het aanbod van onze bank, maar ook voorzichtigheid en waakzaamheid bij het gebruik van kaarten en geldautomaten zijn de sleutel om ervoor te zorgen dat ons geld veilig blijft.
Controleer ook: Wat je niet moet doen in een vliegtuig? Medewerkers van luchtvaartmaatschappijen waarschuwen